Thursday, 28 March 2013

Zulu 9 ask could you function on 25l of water a day?

Today we had a very curious challenge, meanwhile one of those awkward day reviews where we swear we had a wonderful time even though we sweat every last drop from our body, a great idea came up from our already dry brains... Why not use a 25l jerry can during the day and accept the deal to make the water last us for drinking, mess tin washing, laundry, shower and bathroom necessities? 





At the beginning this sounded a little crazy, but I’ve always been a crazy Tica, so I took it very seriously. My day began as if a log had hit my feet, they were so tired, and the fatigue of last day and the two previous phases were already on my shoulders, and the fact that we were going uphill to collect 16kg extra made me realise that my water use was going to be pretty high. Eventually the hours went by; after drinking around 9l, trying not to waste much in my mess tin and crying for every drop on the floor, I fought with PMs and partners but I took care of my container as my baby. The second part of the day I survived without a problem, and in Raleigh talking about how I go to the bathroom is no longer a taboo subject, I chose the long drop over the flushing toilet, saving more than half of my precious water; when shower time came I just filled up a bowl where I comfortably rinsed my now manageable curls, washed every part of my body and I was even able to do my dirty laundry. 




In conclusion...total success! And why am I sharing this from the most remote place in Costa Rica? Although this place has water in every corner, it is necessary to build up awareness to our people, a call to ask for the management of this resource. Lets remember that not everyday we carry the heaviest wood ever, work in the mountains, we don’t even usually build a health centre or sweat in our clothes until we think it has rained on us. This challenge showed me that despite our hard core day as a Raleigh venturer, 17 litres was plenty to cover our daily routine in La Carona, if that works here, how much less can we use in the city? 



Daniela (centre) our crazy Tica

Hoy tuvimos un reto bastante curioso, mientras en una de esas noches aburridos donde todos siempre decimos lo bien que la pasamos aun cuando por toda la mañana sudamos hasta la última gota de nuestro cuerpo, una buena idea surgío de nuestro ya seco cerebro… ¿Por qué no usa todo un contenedor de 25l durante un día y ver si el reto nos alentaba para hacer toda una rutina que incluía hidratacion, lavado del mess tin, limpieza de ropa, ducha, y por supuesto necesidades en general? 





En un principio pudo parecer un poco loco, pero como buena tica, lo tome de una vez muy personal. Mi día comenzo como si un arbol me huberia caido en los pies, el cansancio del día anterior, y 2 fases atrás ya estaban cargandose en mis hombres y el hecho de ir montaña arriba para bajarla con unos 16kg extra ya cantaban por un uso de agua bastante modesto. Eventualmente las horas pasaron, tal vez después de tomarme unos 4ls, pellizcando para no gastar mucho lavando mis trastes, y llorando por cada gota desperdida pelee con PM’s y compañeros  pero cuide mi pichinga como a un bebe. Sobrevivio sin problemas a mi segunda etapa del día,  y como en Raleigh ya hablar de cómo fui al bano no es tema tabú, les cuento que tuve la opcion de la latrina, lo cual me salvo mas de la mitad de mi contenedor; para bañarme  me las tuve que ingeniar y en una tina llenada a la mitad, cómodamente acondicione mis ya inmanejables colochos, lave cada parte de mi cuerpo y por ultimo hasta las 3 piezas que necesitaba despolvar pudieron pasar por una ducha de agua fría, en conclusión… 


The beautiful La Carona

¡Un éxito total! ¿Y porque compartir esto desde lo mas remoto de Costa Rica? Aunque este lugar tiene agua en cada rincon, es necesario un punto de conciencia, un llamado a que pongamos atención al manejo de este recurso, no todos los días trabajamos con la montana, cargamos la madera mas polvosa habida, construimos un centro de salud y sudamos hasta creer que ha llovido en nuestras empapadas ropas, para darnos cuenta que no es mas que necesario el uso de tal vez unos 17ls por día para cubrir nuestras rutinas… ¡Porque ni siquiera fue necesario el uso total de mi asignado contendor…! Juzguen ustedes si en la cuidad nos ensuciamos mas…  







Zulu 9 in front of the almost complete health centre

No comments:

Post a Comment

Hi,

Thank you for visiting our blog. Comments are monitored daily and we will ensure messages are promptly delivered to your loved ones. Please ensure you state the name of the person to whom your message is addressed. This is so we don't miss any out. Muchas gracias!

Pura Vida!